fredag 5 mars 2010

Lite "actionbilder"

Nu har lugnet lagt sig efter att nästan alla barnen varit hemma + flickvän + mormor o morfar. Vi har ätit gott, pratat o skrattat och jag lyckades bli fotograferad med min ny-omsydda kjol och nysydda blus.
Jeanskjolen skrev jag ju om tidigare och snabbt som ögat klippte jag till en blus idag som jag sydde rynkor med gummitråd på. Blusen har jag sytt en gång förut men då med knytband i halsen och resår nertill på ärmarna. Men nu blev det flera rader med rynkningar istället. Inspirerat av en kompis blus som jag fick se förra veckan.
Mönstret som jag har hittat på nätet är ett japanskt mönster där man såg ett diagram med måtten. Ganska lätt att rita av och enkel och snygg modell.
Jag är ruskigt nöjd med blusen och rynkningen. Det kanske tom. blir några fler i den här modellen eftersom luftiga blusar är ljuvliga att ha när värmen kommer. Vårutmaningens plagg # 5

Jeanskjolen blev riktigt bra även om jag nog ska sy in den lite till i midjan. Den är lite för lös för att det ska vara bekvämt och jag vill inte växa i den. =) Förhoppningsvis räcker det bortklippta tyget till ett par shorts, men det kanske jag redan har skrivit...

9 kommentarer:

  1. Du, vilken fin blus du svängde ihop! Gillar modellen skarpt. Blev ett jättefint set. Har du möjligen länken till den där japanska sidan med måtten?

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag har länken hemma i Provence. Jag ska lägga till den när jag kommer dit. Åker tillbaka nästa vecka.

    SvaraRadera
  3. Jättesnyggt! Är också nyfiken på blusmönstret!

    SvaraRadera
  4. Vilken jättesöt blus! Vad du är duktig :)

    När jag väl kommit över rädsel-tröskeln så var det ju inte så särskilt svårt att fixa både paypal-konto och etsy-shop. Nu blir det till att fota mer grejer i dagsljus och lägga upp.. och sen hålla tummarna för god försäljning :)

    Tack för peppet!

    SvaraRadera
  5. Det tycker jag att du ska vara - Ruskigt nöjd alltså - för du är jättefin i dina nya kläder. Är lite avundsjuk på blusen faktiskt :-)

    SvaraRadera
  6. Fin blus!
    Ja, gällande stockrosorna måste man så dem året innan de blommar. Jag brukar aldrig kunna hålla mig, så jag köper plantor!

    SvaraRadera
  7. Du är ju helt fantastisk måste jag säga...det ju så bra.....måste ta mig i kragen och göra nåt själv nu...

    SvaraRadera
  8. Men vilken snygg blus! Tyckte verkligen om modellen!

    SvaraRadera
  9. Åh va fin, den skulle jag vilja ha mönstret på så jag kan sy nu när kreativiteten börjat vakna till liv igen!
    Kramis!

    SvaraRadera