måndag 18 maj 2009

Brödbak

Så här såg det ut när handlaren varit o lämnat all mat. Kassarna var bara halvfulla för att han skulle få plats med dem i plastlådorna han fraktade allt i. Så här långt är jag mer än nöjd med att handla på nätet.
Så bakade jag mina (och barnens ) favoritfrallor. Den här gången blev det en jättesats som resulterade i 80 frallor. Men originalreceptet är på 8-10 st. =) Här över ser ni degklumpen redo för jäsning.
Nu är det dags att baka ut. Jag har ett knep som gör att även en sats med 80 frallor ger jämnstora bullar. Dela degen i hälften, sen hälften igen...
...och till sist i bitar som ska ge 10 frallor/bullar.
Rulla dem lite lätt och lägg ut dem på plåtar.
Voilà så har du finfina goda frallor. Receptet kommer här nere.
Medeas frallor:
40 st
100 g jäst
8 dl ljummet vatten (+ motsvarande Fibrexmängden om du väljer att ha det i)
4 msk olja (idag hade jag olivolja men oftast är det solrosolja el. annan neutral olja.)
2 tsk salt
2 msk socker för jästen
1-1.5 dl fibrex om du vill ha extra fiber. OBS Extra vatten
2-2.4 liter mjöl av valfri sort. Till källarfranska är Vetemjöl Special bra.

Brödet bakas ut direkt och jäser minst 40 min på plåten. Ugnsvärme ca 225 gr eller det du brukar ha när du bakar småbröd.

6 kommentarer:

  1. Åhh va mumsiga de lät! Måste nog pröva de en dag!

    //Emma

    SvaraRadera
  2. Måste nog också prova :-).

    SvaraRadera
  3. Tack för receptet , måste prova.
    Ha de gott på dej.
    Eva.

    SvaraRadera
  4. Åh va frallorna ser goda ut! Kanske man skulle pröva att göra dem nån gång. Jag är ju inte så förtjust i mackor som övriga i huset=) men en fralla är ju alltid gott! // Johanna

    SvaraRadera
  5. Frallorna ser jättegoda ut. Tack för receptet! Måste givetvis också prova.

    SvaraRadera
  6. Bakade dem idag, fast jag tog 8 dl dinkelmjöl och 4 dl vetemjöl (till 10 frallor). Dessutom 1 dl fibrex. Hade dem till morotssoppa, supergott! :D

    SvaraRadera