måndag 25 maj 2009

Utan strykjärn

Det är inte kul att sy utan strykjärn och jag har inte hunnit köpa något här än. Vi köpte en strykbräda men strykjärnet vi ville ha var slut. Jag får nog åka till affären och se om de fått in det för det är jobbigt att inte kunna pressa sömmarna efterhand.
Men jag har i alla fall fått till min kjol. Jag väntar med fållen tills jag har strykjärnet men den blev riktigt fin. Liite för liten men den funkar ändå. =)När jag syr dolda dragkedjor syr jag först ihop sömmen på maskin med långa stygn, fäster där dragkedjan tar slut och syr sedan sidsömmen med vanliga stygn. Sedan nålar jag fast dragkedjan bakom sömmen, syr fast den, sprätter upp stygnen och Voilà har jag en snygg jämnt dold dragkedja.

6 kommentarer:

  1. Hoppas du får köpt ett strykjärn. Det är verkligen frustrerande att inte kunna pressa sömmarna. Kjolen blev jättefin. Tyget ser helt underbart ut! :-)

    SvaraRadera
  2. Åh vilken söt somrig kjol!
    Duktig du :)

    MiA

    SvaraRadera
  3. Så söt kjol och va finurligt sätt att sy i dragkjedjan, hoppas jag kommer ihåg de här knepet.
    =)
    Ha de gott.
    Eva.

    SvaraRadera
  4. Jättesnygg, det var verkligen snyggt tyg!

    SvaraRadera
  5. Vilket vackert tyg!
    Önskar jag vore bara hälften så duktig på att sy, men jag förstår inte ens din fina exposé över hur man syr i en dragkedja... Lyckliga du!

    SvaraRadera
  6. åh va fiiin!!! om den är liiite liten kanske den passar lilla syster som är liiite mindre ;)
    Kramis!!
    sis

    SvaraRadera