lördag 13 oktober 2007

Taggningsproblem

Lovade för ett bra tag sedan att jag skulle tagga 7 stycken läsvärda bloggar. Sen går tiden o jag gör en massa annat men nu är det dags.
De här inspireras jag av varje dag:
Eva i Halmstad, Ilsefin, 2Knit, Cessi, Stick å Brinn, Mia & Handmade

Förresten har jag några undringar om två ord. Dels taggning... som jag aldrig använt trots att jag är en internetnörd. Jag har alltid använt länkning.
Dels undrar jag över Blockning som många stickare använder. Jag antar att det är att stickade delar spänns upp och kanske är det ett engelskt uttryck. Förklara gärna för mig är ni gulliga =)

3 kommentarer:

  1. Hej
    Blockning är när man spänner ut sin stickning så de får rätt mått, ibland/alltid drar ju stickning ihop sej, man kan också blocka när man vill dra ut tex en sjal så den blir lite större. Man blöter sitt sticke och spänner ut stickning på ett mjukt underlag ( jag lägger badhandukar på ett nålfiltsmatta), nålar fast sticket och låter det torka. sen är det färdig oftast blir de mycket finar efter blockningen. Om man inte vill blocka kan man pressa sticket, men de kan bli lite platt då.
    Vad de gäller taggning, är inte helt klar med vad orden egentligen betyder, men man "ska" svara på några "frågor" i detta fallet var de att man skulle säga 7 sanningar om sej själv och sedan skicka vidare "taggen" till 7 andra bloggare.
    Vet inte om jag föklarat de bra här men ett försök.
    Tackar och bockar att du kallar min blogg läsvärd, har bara precis börjat med bloggen och är fortfarande nybörjare både med blogg och med stickning.
    Ha de gott, Eva.

    SvaraRadera
  2. Hej, här snubblade jag precis in på din blog och kunde inte hålla mig från att lämna en litet tankeavtryck, om än en aning flumfilosoferande...;-)

    Länkning och taggning är väl egentligen inte riktigt samma sak.

    Länkning är för mig att skapa en länk, förbindelse till någon/något. Som att hålla någon i handen t ex :)

    Taggning, dvs sätta en "tag" (som på svenska borde närmast motsvara etikett eller märke) är ju mer att märka upp någon. Som att sätta en liten post-it på någon snarare än att hålla dem i handen :)

    Härlig grön färg på garnet du återfann, blir nog en snygg tröja oavsett om den stickas uppifrån eller nerifrån!

    SvaraRadera
  3. Hej Medea!
    Kul att du blir insprirerad av 2 Knits hemsida och blog. Det är jag som sköter om bloggen tills vidare och jag och L. som har affären förwsöker uppdatera så ofta vi hinner. Välkommen in till mig!

    SvaraRadera