fredag 24 juli 2009

Förberedelse och skräckupplevelse...

Nu när jag är i Sverige nästan utan möjlighet att sticka stickar jag prov på min Kyra-inspirerade tröja som jag ska sticka uppifrånochner. Idag mätte jag ungefär vilken omkrets koftan bör ha i halsen och då la jag en tråd runt nacken på det sätt som jag vill ha uppläggningen. Jag fick fram ett centimeterantal som jag sedan räknar ut från mitt stickprov.
Senare kom jag på att jag vill ha en djupare ringning fram än nacken bak och då är det ju bra om jag inte lägger upp alla maskorna på en gång utan ökar kanske 5 maskor i varje kant tills omlotten är som jag vill ha den.
*fortsättning följer*

Igår när jag skulle flyga från Marseille runt halv sex på morgonen fick jag för första gången visa mina stickor och de sa att jag INTE fick ta med dem. Däremot skulle jag få ta med en trubbig sax som råkat komma med i stickpåsen. NEEJ, sa jag men damen i säkerhetskontrollen visade med hela kroppen hur farligt det var och hur jag skulle kunna hugga någon med stickan.
Jag sa att jag skulle ringa min man för att han skulle kunna hämta den eftersom han precis skjutsat oss. Men tyvärr hade han redan hunnit ut på motorvägen och jag insåg att jag skulle få slänga min Addi Lace. Så jag drog ur stickan ur stickningen men gick sedan för att plocka åt mig mina andra saker som blockerade säkerhetskontrollen.
Jag hade nämligen många backar med saker i kontrollen och medans jag plockade på mig allt igen och stoppade datorn i väskan gick damen iväg. Modig som jag är drog jag igen dragkedjan på min väska och gick uppför trappan med bultande hjärta. Och det gick bra och jag kunde plocka upp alla maskorna på stickan igen och sticka på planet.
Tror kanske att jag kommer att vara lite orolig på söndag morgon när jag flyger igen men det funkar nog...

8 kommentarer:

  1. Så modig du är!!! Jag hade med mig en virknål när vi skulle flyga till London, men jag frågade i incheckningsdisken om jag kunde ha med den och de sa att det fick jag nog inte, så jag stoppade ner den i packningen. Tur jag hade sudukot med mig på flyget i stället :-)

    SvaraRadera
  2. Jag har haft med mig stickor i London och det funkade. Får se i morgon bitti om jag vågar ha med stickorna när jag flyger från Skavsta eller om jag ska lägga dem på postlådan.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Förstår dom inte att du måste sticka och det går inte utan stickor. Hoppas det ordnar sej på nästa resa också. Ska bli roligt att se hur din tröja bli.
    Ha det så gott.
    Kramis Birgitta

    SvaraRadera
  4. Det var modigt!
    Har hittills bara flugit med Denise-plaststickor och det har alltid gått bra.
    Lycka till på hemfärden!

    SvaraRadera
  5. Vad modig du är!
    Jag ska resa till Kairo och jag skulle inte våga ta med mig någon stickning på planet. Undrar om en nålbindningsnål i trä skulle kunna passera säkerhetskontrollen?

    SvaraRadera
  6. SAS tillät metallstickor till och från Norge förra sommaren, men om man vill vara säkrare ska man sticka med trä eller bambu på flygplan. De stickorna syns inte på röntgen!! :)
    Nålbindninganål i trä borde var helt riskfritt!! Men fråga ALDRIG om du får ta med den!

    SvaraRadera
  7. Jag har rest massor de senaste åren och alltid haft stickning eller virkning. I början hade jag bara Denisestickorna men sen har jag slappnat av. Jag har aldrig tidigare behövt ens visa mina stickor men nu ska jag gå tillbaka till Denise igen.
    PS. Jag tog ingen stickning på flyget idag. Vågade helt enkelt inte. =)

    SvaraRadera