måndag 6 juli 2009

Solrosor och pärlstickning

För att skingra mina tankar lite på den krångliga pärlstickningen så tittade jag på bilderna jag tog på solrosorna igår. Visst ser de härliga ut?
Mer om pärlorna. Jag har inte satt på mer än ca 800 pärlor av drygt 1200 som det går åt till den lilla Entomologysjalen ur senaste Knitty. *pust* Det gick ganska bra MEN problemet är ju som ni förstått hur man stickar det på smidigt sätt. Någon måste ju ha stickat med massor med pärlor förut utan att ha fått dåndimpen?Nu har jag dragit ner pärlorna olika långt för att inte behöva flytta på dem varje varv men det är fortfarande inte smidigt. Men i och för sig är det kanske ingen som sagt att det är smidigt att sticka sjalar med pärlor. Till min Aeoliansjal ska jag virka fast pärlorna och alltså köpa pärlor med något större hål så att jag får i min 0.75mm virknål i hålen.

4 kommentarer:

  1. Nu har jag tagit bort inläggen. Jag fattar ingenting för den adress jag angivit är adressen till min blogg. Jag får registrera om alltihop och se om det fungerar bättre.

    SvaraRadera
  2. Det är lite pillergöra att sticka med pärlor, men jag vet inte om jag har den rätta tekniken heller:)jag virkar ju mest med pärlor och koppartråd,det går absolut inte fort!
    En del av problemet tror jag är din racerfart med stickorna..ta det lugnt med axeln...MVH Annica

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra solrosbilder du har! Jag tycker solrosor är jättehäftiga! De är så mäktiga och mönstret där fröna sitter är så fint. Jag har hört att det är uträknat men någon formel hur de sitter. Tyvärr har jag glömt hur det var... får forska lite om det!
    Ha en fortsatt trevlig sommar och hoppas att pärlstickningen går bra!/Sommarfröken

    SvaraRadera