söndag 5 juli 2009

Sticka med pärlor

Ikväll har jag trätt på massor, dvs närmare 800, pärlor på mitt pälsullgarn och börjat sticka lite på min Entomology-sjal från senaste Knitty och nu undrar jag hur ni gör när ni stickar med pärlor?
Jag fattar hur jag stickar fast pärlorna MEN hur gör jag med hela den långa länken med pärlor som måste flyttas?

Finns det något tips om hur man gör så att stickningen flyter på??
Tex. om man ska ha pärlorna i en skål eller påse eller nåt annat klurigt tips. För annars vet jag inte om jag kommer att fortsätta...

6 kommentarer:

  1. Jag har stickat med uppträdda pärlor en gång, men jag tyckte det var jobbigt. Och det sliter på garnet just för att man måste putta alla pärlor framför sig hela tiden. Annars kan man göra så här: http://www.sticka.org/Instruktioner/virka_parlor.pdf

    SvaraRadera
  2. Hoppas du kommer på nåt bra sätt, så jag får se hur det blir. Fast bara det att trä upp 800 pärlor, det måste kräva en viss uthållighet :) Det ser så snyggt ut när man har pärlor i, men jag tycker det verkar otroligt jobbigt att trä på alla. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Jag har bara provat med att trä på pärlorna med virknål efterhand. Det är lite pilligt, men funkar bra. Virknålen måste vara riktigt tunn förstås. Att trä upp pärlorna i förväg verkar jobbigt.

    SvaraRadera
  4. Jag hade tänkt trä på pärlorna efterhand eftersom jag såg det i en beskrivning MEN hålen på pärlorna var för små trots att jag köpte en supertunn virknål.
    Det verkar som om jag helt enkelt får skjuta pärlorna framför mig men jag ska försöka komma på nåt så att pärlorna inte åker ner på golvet så fort jag ska skjuta fram dem.
    Hoppas på fler tips!!

    SvaraRadera
  5. Jag har aldrig gjort något så stort projekt med pärlor. Men ett råd är nog ändå att inte trä på alla på samma gång, det tror jag inte funkar i längden. Kanske en fjärdedel eller ännu mindre?

    Sedan får man ju i och för sig skarva garnet då men gör du av med alla 800 pärlorna på samma nystan?

    För att få på pärlorna på garnet brukar jag använda en big-eye-needle, dvs en nål som i princip bara sitter ihop i ändarna, resten är ett enda stort öga. Du kan förmodligen hitta den i vilken pärlbutik som helst eller på Panduro tex.

    SvaraRadera
  6. Personligen tycker jag att virka fast pärorna är det bästa. Då slipper man en hel radda pärlor som nöter på garnet. Hur små pärlor har du? Jag kan lätt virka fast storlek 11 (1 mm) för jag har en virknål 0.75 mm (eller om det är 0.5 mm...) till det. Funkar ohyggligt bra.

    SvaraRadera