torsdag 28 augusti 2008

Färdigstickad basker

Jag som inte passar i mössor tycker om att sticka denna dragspelsliknande mössa men passar inte i den, tyvärr. Inte idag i alla fall.
Men den blev fin. Mycket finare än förra och kanske kommer jag att använda den till min röda kappa och med nån snygg halsduk som sveper in mig lite mer. Då kanske det inte ser så illa ut.
Garnet är natursvart Indiecita alpaca som jag köpta när jag gick min textilutbildning i början av 80-talet. Vår lärare talade varmt om garnet som var alldeles nytt i Sverige och vi köpte ganska mycket. Det röda är Socrates Merino 4ply köpt från Violet Green och jag har tidigare stickat ett par Monkeysockar i samma garn. Ljuvligt att sticka med.
Mönstret är mitt eget, men likt Östergötlands ullspinneri-mönstret. Det är bara det att jag har utgått från ett mönster i min samling som nog är från början av 90-talet.

1 kommentar:

  1. Åh, vilken fin! En sån skulle jag gladeligen bära, då kylan kommer!

    SvaraRadera