måndag 21 december 2009

Vackra spetsmönster o garndrömmar


Hos Hobipunkt.ee har jag beställt en bok om estländska spetsmönster och sjalar, The Haapsalu Shawl, nu på engelska. Mest är det tekniksidor med diagram men det finns även mönster på några sjalar.

Dessutom finns det historik och tips när du stickar. Jag har tidigare tittat på Knitted Lace of Estonia men den var slut på adlibris och så hittade jag den här boken istället. Jag tror att det var ett lyckokast.
Sist på stickcaféet var det en kvinna som hade med sig entrådigt gräddvitt ullgarn som kom från hennes systers får. Jag hade tidigare bett henne att ta med och jag köpte fyra hg. Helena som håller i stickcaféet har tidigare köpt tvåtrådigt garn av henne.

När jag köpte garnet hade jag glömt bort att jag beställt boken men tänkte ändå sticka en skir kofta och en sjal. Sen vet man ju aldrig vad det blir i slutänden men så var tanken. Nu är det ju helt perfekt när jag har den här boken. Jag får sticka lite prover så att jag får känna på vilket mönster eller vilka mönster jag vill använda. Det finns massor.
Garnet är fantastiskt mjukt och jag längtar tills jag kan nysta upp det och pröva att sticka i det. Men det får bli efter jul.

7 kommentarer:

  1. Jag beställde samma bok som Dig i förra veckan, hoppas den kommer till jul! Ser ut som ett fint garn också!
    GOD JUL O GOTT NYTT ÅR! från ett snörikt Gotland//Anita

    SvaraRadera
  2. Lycka till med spetsstickandet, blir säkert något riktigt fint med det garnet!

    Ha en skön och God Jul!!

    SvaraRadera
  3. Vilket projekt att sticka fin spets i fint garn! Härligt, ser fram emot att få se när det är klart. God jul!
    Marie

    SvaraRadera
  4. Köpte boken i somras i Tallinn och den är helt fantastisk. Gjorde en halsduk modell "sampler" och längtar efter att göra något mer. Rekommenderar att man köper den amerikanska boken också så man får teknikförklaringarna på ett begripligt språk.

    SvaraRadera
  5. Mrs Petersson: Boken har kommit på engelska nu och det är den jag köpte!

    SvaraRadera