lördag 30 januari 2010

Mitt "mönster" på Volangsjal /scarf

Ewa undrade hur jag gjort min sjal och nu har jag skrivit ihop en enkel beskrivning. Är det något som är oklart får du höra av dig.

Now even in english...

Volangsjalen stickar du ungefär så här: Sticka ett prov med ditt garn så att du vet hur många maskor du har på 1 cm (eller 10 cm först) Bestäm hur lång din sjal ska vara och lägg upp motsvarande antal maskor efter att du räknat ut masktätheten på ditt prov.
Tex Om din masktäthet på provet är 22 maskor/10 cm är det alltså 2,2 maskor/cm och din sjal ska vara tex. 150 cm lägger du upp 2.2 x 150 = 330 maskor. Sticka några varv rätstickning 4-5 varv beroende på hur tjockt garn du har. Sticka sedan slätstickning. Nu ska du göra förkortade varv för att få "en sväng" på scarfen. Då stickar du slätstickning tills du har kanske 15 maskor kvar på varvet sedan vänder du.
Här är en instruktion från drops design på shortrows:


Förkortade varv från DROPS Design på Vimeo.

Sticka till andra änden av sjalen tills det återstår samma antal maskor som på andra sidan. tex 15 m. Vänd och sticka till kanske 10 m innan förra vändningen på andra sidan och vänd. fortsätt så till du tycker att du har lagom djup, lagom sväng på sjalen. Sedan stickar du över hela varvet och när du kommer till en vändning tar du även upp maskan som ligger runt roten av vändmaskan för att det inte ska bli något hål. När du stickat över hela varvet åt båda hållen ska du göra volangkanten. Då stickar du i främre och bakre maskbågen på varje maska = dubblerat antal maskor. Sticka så många var du orkar med denna gigantiska mängd maskor och maska sedan av löst. Voila! så är din sjal klar.
Jag ser nu när jag tittar på min sjal att jag nästan dubblerat maskorna en gång till. Alltså, när du kommer till kanten ökar du en maska i varje maska. Sticka ett varv. På nästa varv sticka 1 m, sticka i främre och bakre maskbågen på nästa varv. Sticka sedan några varv tills volangen är lagom bred och maska sedan av löst. Lycka till!

Jag stickade min i Drops Alpaca på stickor 5 mm och la upp 200 maskor. Men den är lite i minsta laget tycker jag.

Undrar du över något får du höra av dig igen!

14 kommentarer:

  1. Tusen tack! Du är en ängel! :)

    Tunikan är inte dum den heller... Hör av dig ang tyger, om du hittar ett sätt att lätt skicka dem. Är intresserad av tygel liknande det på bilden. Samma med en liten "handarbetsväska" som vi skrevs om tidigare...

    Du, ditt garnskåp är jag avis på, bara så du vet.

    Kram
    /Ewa

    SvaraRadera
  2. Oh, en stickbeskrivning i min smak! (dvs. beskrivande utan avancerade förkortiningar) Tack!

    Ska ha denna i bakhuvudet när suget efter en lite smalare sjal sätter in...

    SvaraRadera
  3. Härligt romantisk! Snällt av dej att dela beskrivningen. Har länkat från MA.

    Jag kommer inte ihåg var jag hittade ripple-beskrivningen. Har du hittat någon? Hojta annars så ska jag tala om hur jag gör. Ripple är så mentalt rogivande att virka. Och så blir det vackert!

    SvaraRadera
  4. Tack, det var kanske en sån som ska bli till ikväll, jättebra

    SvaraRadera
  5. Vilken tur jag har!!!
    Sitter här med ett garn som jag inte riktigt vet det skall bli till.... Perfekt!!!
    Jag börjar på momangen... nästan... ska bara göra nuvarande projekt klart först.
    Tack för inspirationen!!

    Kram Rita

    SvaraRadera
  6. Rita: Ska bli kul att se hur den blir. Om du inte har en blogg får du gärna maila en bild. Det vore superkul att se!
    Det gäller såklart alla er andra som också stickar den. Jag vill se!!

    SvaraRadera
  7. Fin volangsjal! Trevlig helg! Kristina

    SvaraRadera
  8. Vad fint! Jag är lite innne på volanger för tillfället, kanske går vi en romantisk vår till mötes. :)

    Tack så mycket för att du delar med dig av hur du har gjort, det här ska jag komma ihåg.

    SvaraRadera
  9. Jag har gått länge nu och funderat på att starta en blogg men... ja vi får se!! Skulle vara kul!! Visst ska du få se resultatet på ett eller annat sätt...;)

    Rita

    SvaraRadera
  10. Tack snälla du för det enkla mönstret. Jag blev klar i ett nafs.
    Blid finns men den kansek inte säger så mycket...Men färgen framkommer bra.

    SvaraRadera
  11. Underbart!! äntligen en beskrivning som jag förstår :) Den ska jag göra när pågående projekt är avklarade!! tack så heeeeemskt mycket för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  12. Åh, vad glad jag blev när jag hittade detta mönster! Innan jul hade jag en "bild" av hur min sjal skulle se ut. Letade mönster i böcker och på nätet men hittade inget. Så då gav jag mig på att försöka få ihop nåt själv, men det blev inte så bra.Började sticka en smal sjal på snedden, men insåg efter en bit att det inte blev som jag hade tänkt. Så stickningen har legat nere. Nu ska jag repa upp och göra denna istället. Det är dessutom drops-alpaca, jag stickar i.
    Men de här "short-row", är det i vändningen man ska sticka sådana? Eller över slutvarvet?

    Vilken jättefin blogg du har! Och vilka fina saker du stickar.Så inspirerande! Den rosa tröjan tex är helt underbar! Glad att jag hittat hit. Jag kommer titta in titt som tätt!
    Tack för att du delar med dig av mönster och tips!

    SvaraRadera
  13. De förkortade varven gör vändningarna och de gör så att sjalen blir svängd. Lycka till och hör gärna av dig igen om du undrar över något.

    SvaraRadera
  14. Nu är allt kristallklart! Har tittat på videon en gång tilll och fattat att de är de korta varven som visas. Jag blev helt upptagen av hur garnet vreds och kastades runt stickan första gången. Trodde det var en mönsterstickning. Nu fattar jag, det finns ju två sätt att sticka räta/aviga på och jag använder det andra. Där man plockar uppp garnet med stickan från vänster pekfinger.
    Mycket intressant iaf att se hur den andra typen av stickning går till, i närbild. Har mest sett miss marpel i engelska filmer sticka på når avigt sätt. Nu vet jag hur hon gör!
    mvh/Cissi

    SvaraRadera