torsdag 31 december 2009

2009 är över - Hej 2010

En liten tanke bakåt kanske kan vara på sin plats så här i slutet av ett decennium. Året har varit ett av de mer omvälvande i mitt liv förutom när jag fick mina barn.
Vi flyttade till Provence och omställningen har gått över förväntan även om jag inte börjat tala flytande franska än. Men det kommer.
Stickat har jag gjort och det som jag minns mest och använt mest är nog min Ameliakofta som var den jag stickade bland det första i år. Sen är det ju massor med annat som jag stickat och älskat tex. min Laminaria i silkesgarn. Ljuvlig!
Jag minns också tiden på Handarbetets vänner och besöket jag fick av mina fina stickvänner i början av oktober.

Inför 2010 har jag många tankar om vad jag ska göra. Jag har anmält mig till Knitting Everest som egentligen bara är en grupp på Ravelry där man kan utmana sig själv utöver det vanliga.
Mina önskningar och mål inför 2010:
  • Jag ska sticka sockor ur boken Knitted Socks East and West. Jag har varut dålig på att sticka sockorna i Sockklubben 2009 men i den här boken finns nya sätt att sticka och det är en av utmaningarna i år, Att sticka på nya sätt. I boken finns japanska sticksätt/maskor som tex. Pkok och Three-Stitch Lift. Ska bli jättekul att testa.
  • Jag ska sticka koftor, tröjor och toppar. Gärna klänning, kappa eller långkofta. Varför inte 12 stycken under året och allra helst med garn ur Skattkistan. Minst hälften borde vara med eget mönster.
  • Att skriva egna mönster är ett av målen under 2010. Jag utmanar mig själv med att även skriva några på engelska och publicera dem på Ravelry. Ett litet finns redan där men under 2010 blir det tröjor m.m.
  • Våren och sommaren 2010 ska jag ha stickkurser för svenska kvinnor (och kanske män) i Provence. Alltså är ett viktigt mål att skriva klart kursmaterialet och sticka fler prover att ha och visa.
  • Som ett bonusmål har jag också en önskan om att lära mig spinna lite grand. Dottern ska spara hundhår när hon borstar sin hund och av garnet jag förhoppningsvis lyckas spinna ska jag sticka handledsvärmare eller vantar till henne så att hon alltid har sin Svante kvar.
Sen var det ju det där med att jag gärna vill sy också och väva trasmattor var ju tanken att jag skulle göra här i Provence. Men det kanske blir ett annat år eller så blir det lite mellan allt stickande.

Så till årets sista stickning. Vantar till mig som är inspirerade av Yarnalized's dubbelvantar som medlemmar i Sticka kommer att få mönster på i nästa medlemsblad. Jag är inte medlem där men så svårt är det ju inte att få till något liknande. Garnet är Schachenmayr nomotta Ecologico Color i färgen 1734. Julklappsgarn från äldsta dottern.
Jag önskar er ett fantastiskt nytt år och hoppas att alla får ett lite bättre, skönare och lugnare liv.

7 kommentarer:

  1. Önskar dig det samma. Gott Nytt År

    SvaraRadera
  2. GOTT NYTT ÅR önskar jag dej.
    Kramis Birgitta

    SvaraRadera
  3. Gott Nytt År!
    Vantarna är superfina! Härliga färger! :-)
    Karin (yarnalized)

    SvaraRadera
  4. Gott Nytt År!
    Vantarna är superfina! Härliga färger! :-)
    Karin (yarnalized)

    SvaraRadera
  5. Gott Nytt År!
    Vantarna är superfina! Härliga färger! :-)
    Karin (yarnalized)

    SvaraRadera