tisdag 20 april 2010

Disktrase-lyx

Vilken lyx att använda handstickade disktrasor och att de dessutom är otroligt praktiska kunde jag inte ana. Här i Frankrike har jag inte hittat en endaste disktrasa som fungerar som jag vill. Alla är för spänstiga och vill inte alls hänga över kranen för att torka och att krama ur dem till lagom fuktighet går inte heller. Men det problemet bryr jag mig inte om längre.
Nu när jag kan sticka de disktrasor jag behöver. Det återstår lite innan jag kommit på den ultimata storleken, garnet, mönster och vilka stickor som blir bäst men man kan ju ha hur många som helst så det är inget stort problem. Den bruna och nedersta naturfärgade är stickade i rätstickning, den nästnedersta är stickad med Chinese Waves och den lila i mönstret Smocked Dishcloth.
Problemet är väl nu bara att jag vill sticka disktrasor nu istället för koftor och tröjor eller fixa webbsidor. Men, men, jag får drömma om det och kanske lägga upp tre stycken på en gång och ha som flygstickning på torsdag morgon då det bär av mot Sverige. Eller, hur blir det egentligen? Kommer flyget igång innan dess?

Firandet av mitt fjortonhundrade (1400) inlägg som det här är blir att du som bokar vår Studio i Provence innan 1 maj får 15 % rabatt om du skriver Medeas bloggrabatt i meddelanderutan.
Du är mer än varmt välkommen att njuta av vårt ljuvliga Provence.

10 kommentarer:

  1. Hej, hittade till din sida alldeles nyss. Har inte hunnit "browsa" igenom den, så svaret till den här frågan kanske du har skrivit redan, men vad använder du för typ av garn till dina disktrasor, bomull?, lin? eller kanske någon blandning. Blir jättesugen på att sticka egna!
    /Gudrun

    SvaraRadera
  2. Gudrun: Jag testar allt nu i början. Min bruna är helt i lin (verkar bäst än så länge). De ljusa är 60% bomull 40% lin och den lila helt i bomull.
    Kul att du hittade hit förresten!!

    SvaraRadera
  3. Jag virkar mina disktrasor och de senaste har jag gjort i Allinos "Cottolin". Det garnet är 50% lin och 50% bomull. Trasorna blir verkligen bra! Dina stickade ser också bra ut. Jag tror jag ska prova med det också.

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vad bra att du är på väg till sverige! På månfag kommer vi nämligen få besök på stickcaféet, hemslöjdskonsulenten för mjuk slöjd i Jönköping kommer, och hon har med sig en person som heter Britt och som är en hejare på stickning. De skall visa och berätta om lite av varje, tvåändsstickning bla!

    SvaraRadera
  5. Visst är det bra med hemmagjorda disktrasor? och vilka fina färger.
    /Anna

    SvaraRadera
  6. Här har jag gjort 3 disktrasor än så länge, en är under användning så de andra vet jag inte hur pass bra de är. Den som används är i ett aprikost bomull/lin boucle garn som jag hittade i gömmorna. Den andra är i ett underbart blått bambu/bomulls garn (Hjertegarn) och den tredje som blev klar igår är ett brunt boucle bomullsgarn som också är från gömmorna.
    Har ett rosa bomulls garn från Drops och ett
    ljust dovt limegrönt bomullsgarn från Järbo till 2 trasor till.

    Men det får vänta nån dag eller så. Ser nämligen fram emot att ikväll åka iväg in till Örebro och ett stick cafe där, på Mörtas cafe är det dessutom :-) :-) så lite 2gottis" blir det nog också.

    ha det bra
    Mari G

    SvaraRadera
  7. Härliga disktrasor!

    Jag har länge funderat på att sticka disktrasor men har inte kommit tills kott. Måste nog först investera i lite garn :)

    SvaraRadera
  8. Fint å ha egenstickade disktrasor..:)

    SvaraRadera
  9. Vilken bra idé med stickade disktrasor. Perfekt för korta stickorna när man åker tåg eller buss :)

    SvaraRadera