onsdag 18 februari 2009

Sticka uppifrånochner

M undrade hur jag egentligen gör när jag stickar uppifrånochner. En enkel förklaring till hur jag gör kommer här:
Jag mäter runt axlarna el. halsen beroende på hur jag vill att ringningen ska vara. Sedan räknar jag ut hur många maskor jag behöver lägga upp efter mitt stickprov. Jag delar upp stickningen i framstycke, ärmar och bakstycke och sedan ökar jag vid markeringarna och provar under tiden jag stickar tills jag är under ärmhålet.
Då sätter jag maskorna för ärmarna på en tråd och stickar "kroppsdelen" (ökar några maskor i ärmhålet) tills den är lagom lång. till sist stickar jag ärmarna, ibland båda på en gång tills de är lagom långa. Det som är bra med att sticka uppifrån och ner är att du kan prova under tiden, du slipper sy ihop när du är klar och du kan sticka tills garnet är slut utan att chansa.
Om du inte stickat så här förut så finns det massor med mönster att gå efter. Det rekommenderas första gången.
Här finns tex en kofta hos Cosmicpluto

3 kommentarer:

  1. Kul! Har tittat på länken. När du berättar så kommer jag ju ihåg att jag har stickat dock-koftor på det sättet. Det är ju bra att allt blir klart samtidigt. Annars stickar jag alltid "dubbla" saker samtidigt också. Typ ärmar, vantar mm.
    Nu blev jag verkligen sugen. Det måste gå att virka så också. :)

    SvaraRadera
  2. kan man inte magic loopa både armar och kropp samtidigt?

    SvaraRadera
  3. Jo, det kan man nog men hjälp vad trassligt med alla trådar.

    SvaraRadera