torsdag 5 november 2009

Den här veckans inspiration

Som ni vet inspireras jag av allt möjligt och helst ska allt provas med en gång. Här är det av garn som är på gång just nu:Det stora grå är min Tea Leaves kofta där jag nu kommit ca 10 cm på båda armarna. Jag har inte stickat klart kroppen än för först vill jag se hur mycket garn jag har kvar efter ärmarna. Den är fortfarande en favoritstickning även om jag så snart mönstret kommer till Manu kommer att sticka den också.
Det översta röda är en gaffelvirkad remsa som ska bli en detalj i en sjal, inspirerad av Stickfrossas sjal. Men eftersom jag inte har mönstret så gör jag min egna variant. För att inte härma helt så har jag ett stjärnmönster på den "släta" ytan. Prov på hur det kommer att se ut ser ni på den rosa lilla lappen.
Den undre röda remsan är ett virkprov på hearts-on-string. En virkad scarf/halsduk som jag hittade hos Ishi igår och mönstret hos Anette. Ännu en svenska boende i Frankrike.
Det mörkare vinröda är början till en flip-top-vante till mig. En vante med nervikbar topp. Får se hur den blir eller framför allt hur den andra blir. När man virkar på frihand kanske det blir så där när den andra ska göras...
Längst ner är mitt senaste projekt som jag blev inspirerad till igår kväll när jag var på stickcafé. Det är Tant Koftas pulsvärmare med blad i kanten som är precis vad jag behöver för att stänga ute kylan i ärmöppningen på min kappa. Vantar är lite för varma när man är ute och går tycker jag men jag vill ändå ha värme runt handlederna. Ett snabbt projekt som jag förhoppningsvis snart blir klar med.

Sen är det ju då det STORA projektet jag har i november, som egentligen borde få mycket mer tid och det är NaNoWriMo-boken. Igår kväll borde jag ha skrivit upp till 6668 ord för att ligga i fas men jag är bara uppe på 4042 ord men det löser sig. Jag har ännu två långa vistelser på London Stanstead och vad är bättre än att sitta och skriva en bok när man väntar? Sticka förstås, men efter det?
Boken har ett löst ämne, inget fast med karaktärer, händelser osv. Men Arbetstiteln är "All about med eller Kampen om kärleken". De ni, det är inget litet ämne kan jag säga men jag är nyfiken på en massa saker om mig och tänkte jag skulle få veta det när jag skriver. MEN sen händer det saker i mitt liv som nog fått boken att ändra inriktning lite men det är ändå om mig och mitt liv.

4 kommentarer:

  1. Å va mycke härliga saker du har på gång. Låter som mig, så fort jag ser eller kommer på något har jag svårt att åtminstone inte få testa, lite... ;-)

    Kram
    /Ewa

    PS. Den smala sjalen du hade till "singoallablusen". Är det eget mönster?

    SvaraRadera
  2. Skönt att det är fler än jag som har ett antal pojekt påge.
    /Anna

    SvaraRadera
  3. Jag köpte mina baggu kassar på deras hemsida.
    Se länken...
    http://www.baggu.se/shop/

    /klockarbarn

    SvaraRadera