fredag 27 november 2009

En fantastisk upplevelse

Jag vill bara visa smakprov på vad jag varit med om idag. I onsdag på stickcaféet träffade jag en kvinna som visade sig vara min klassföreståndare på gymnasiet som jag gick för ungefär 30 år sedan. Hon visade otroligt vackra träknappar som hennes svärfar gjort och hon berättade att hon hade flera påsömsbroderier från Dala-Floda, bl.a. på sin folkdräkt eftersom hon är från Floda.Så idag åkte jag hem till henne och hennes man för att se på hennes skatter. Broderierna var omtumlande vackra och så mycket vackra, välgjorda knappar i alla tänkbara träslag så att jag blev knäsvag. Gjorda för kanske 50 år sedan. Jag plockade, drömde och till slut kunde jag bestämma mig för de jag till slut fick med mig hem. En fin julklapp till mig själv. De övre svarta är gjorda av ebenholz och de undre av jakaranda.

Jag har aldrig sett påsömsbroderier på så nära håll förut och jag är minst sagt inspirerad. Jag ska visa lite mer en annan dag men jag kunde inte undanhålla er dessa skönheter. De här vantarna är stickade i tvåändsstickning med sytrådstunt garn och sedan broderat på och med en färgglad kavelfrans. På undersidan av tummen fanns också ett broderi.
Tack Ingalill och Bengt för att jag fick komma och hälsa på er!!

9 kommentarer:

  1. Det är verkligen sevärd skönheten
    jag har aldrig set pasömsbroerier,
    väldigt inspirerande.
    Jag önskar dig en mysig helge
    kram Patricia

    SvaraRadera
  2. Å vilket ögongodis, tack för att du visade! :)

    SvaraRadera
  3. Vilken upplevelse!
    Nu får du leta garn till knapparna.
    Ha det bra.
    med hej fr. Koftan

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga färger. Världen var alltså inte svartvit förr. Hantverk av det där slaget kan ju verkligen ge mysrysningar längs hela ryggen. Lite avundsjuk är jag också på din vindsröjning. Kul att få kika in här igen. Önskar dig en skön helg. Anna

    SvaraRadera
  5. Vilket konstverk, och vilka underbara knappar.

    Kram
    /Ewa

    SvaraRadera
  6. Vilken lyx! Bara att få titta var en julklapp i sig kan jag tänka.

    SvaraRadera
  7. Vilken inspiration och skönhetsskatt. Tack för att du delar med dig av det vackra.

    SvaraRadera
  8. tjusigt! Vill ah tag i den där boken, tänkte ha påsöm till en uppgift i broderikursen jag går.

    SvaraRadera