lördag 28 november 2009

Knappmani

Jag vill visa lite mer av knappsamlingen jag fick njuta av i fredags. Mannen som gjort alla knapparna hette Bertil Ågren och var från Vaggeryd. Jag har försökt hitta något om honom, skrivet på nätet men inte hittat något, än. Han har gjort många utsmyckningar på skolor, kyrkor och sjukhus. Men som ni även ser en massa vackra knappar.

Tavlan är från en utställning då en av varje sort, i alla fall de flesta, syddes upp på en linneklädd tavla för att synas tydligt. Knapparna låg i fack i lådor och de knapparna som det inte fanns så många av låg i speciella boxar efter träslag.
Här ovan har jag lagt upp knappar jag skulle vilja ha och några av dem blev det till slut.
Samma form men olika träslag. Olika form, men samma träslag. Det fanns verkligen alla varianter.
Den gröna boxen är en speciallåda med ebenholz-knappar. Där hittade jag några små att ha på ärmarna på min kappa.
Knapparna är så ljuvliga och framförallt vackra att jag skulle vilja ha väldigt många fler. Men inte den här gången.

4 kommentarer:

  1. Vilket eldorado! Det är ju helt fantastiskt att kunna välja bland så mycket fint!

    SvaraRadera
  2. Oj vad mycket knappar de har, att det var sådana mängder hade jag inte fattat! Och jag verkligen längtar efter att få titta på yllebroderierna! Ja vad skall jag göra härnäst... jag har ju börjat på en kofta att brodera på, men den är verkligen urtråkig att sticka på, så jag tror inte att den kommer att vara den enda stickningen så värst länge... jag kommer nog att sticka emellan med ett par muddar, antagligen de där som jag har en bild på i hemslöjden, du var väl med när vi tittade på den? Röda med mönster i gult och grönt och kavelfrans. Jag har lite kampesgarn liggande som passar bra till den!

    SvaraRadera
  3. Nu är novemberutmaningen avslutad för mig. Roligt att jag hittade så många inspirerande bloggar tack vare utmaningen (bland annat din). Hoppas att vi syns igen! Otroliga knappar!!

    SvaraRadera
  4. Oj, vilken skattgömma verkligen!

    ...och de färgsprakande blombroderierna du fått se kittlar verkligen fantasin och kreativiteten!

    SvaraRadera