onsdag 25 november 2009

Pepparkaksbak

I år har jag tänkt göra en pepparkaksdeg så att barnen får uppleva lite barndomsminnen och baka lite pepparkakor. Mormor gör de allra godaste pepparkakorna på denna jord och även om hon bakar en del till oss så ska barnen få baka de också. Här får ni receptet på smakrika, lättkavlade pepparkakor av den allra godaste sort!

Recept på mormors jättegoda pepparkakor. ca 300 st

400 g socker
3 dl sirap
350 g margarin
1 msk ingefära
1 tsk nejlikor
1 tsk kanel
3 dl grädde, vispas
1 ½ kg vetemjöl
1 msk bikarbonat
Socker och sirap röres i 10 min i assistent (stor matberedare). Margarinet smältes och röres med kryddorna. Grädden vispas och tillsättes jämte mjölet blandat med bikarbonaten. Något av mjölet bör sparas till utbakning. Degen ska stå till nästa dag då den går lättare att baka.
Den kavlas ganska tunt och uttages med mått.
Gräddas i medelvarm ugn. 200-225 gr.

Hittade mormors recept när jag sökte efter min mer än tio år gamla receptsajt.
way back machine kan man hitta massor med gamla godingar.

2 kommentarer:

  1. Kanske ska jag prova detta recept!
    Blir ju så nyfiken på hur dom smakar!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. mmm de är mumsiga! Berätta sen vad du tyckte.

    SvaraRadera