tisdag 19 maj 2009

Medeas tekakor

Nu är de klara och avsmakade. De blev tunnare än de brukar och det kanske beror på att jag hade mycket mer grovt mjöl och mindre socker än vad det står i receptet. Kanske hade jag kunnat ha mer socker till jästen utan att de blivit söta. Men de är goda ändå och blir de för tjocka måste man ju ändå dela dem till två.Jag gör som med frallorna, att jag delar degen i bitar som sen delas igen för att få jämnstora degklumpar. I det här fallet skulle det bli 60 tekakor hade jag tänkt så jag delade degen i tre delar osv. Sedan rullar jag varje klump så att de ser ut som små frallor och låter dem vila lite. Efter en stund kavlar jag ut varje bulle till en tekaka och låter dem sedan jäsa på plåten ca 40 min innan de bakas i ugnen. Visst är det härligt att sätta händerna i en stor degklump för att någon timme senare känna härlig doft av nybakat bröd?!

Medeas tekakor
5 dl havregryn läggs i 1 liter mjölk och får stå över natt
Nästa dag blandas 4 pkt jäst i de uppblötta havregrynen och 300 gram smält smör/margarin hälls över. Blanda i knappt 2 dl socker (jag tog 1 dl idag). Arbeta in 2 kg mjöl. Vetemjöl är det i originalreceptet. Jag tog 1kg vetemjöl med fullkorn, lite franskt vetemjöl och resten grahamsmjöl.
Baka ut dem på plåten direkt och låt dem jäsa där. Sätt ugnen på 225 grader.

5 kommentarer:

  1. Såg mycket smarriga ut :-). Du inspirerar mig verkligen! Jag bakar bara eget bröd, tyvärr blir det mest i bakmaskin, ska verkligen ta mig i kragen och baka "riktigt" bröd nu!

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet! Det ska jag prova. De ser goda ut!

    SvaraRadera
  3. Men darling, äter du bröd? Är det skådebröd eller är allihop till barnen? Här gäller: Hellre äter jag själv än ser barnen svälta!

    SvaraRadera
  4. Åhh...va gott! Blev väldigt sugen på att åka 'hem' och käka mackor nu! :D
    Kram

    SvaraRadera
  5. Åhh hur hinner du me allt roligt! Så gott de såg ut med ännu mer nybakat!

    //Emma

    SvaraRadera