torsdag 17 september 2009

Innan jag blev sjuk

Precis innan jag blev sjuk hann jag färga lite garn eller rättare sagt ett stickat stycke som på amerikanska kallas sockblank/sockstycke.

Historien om det hela är den att jag köpte ett sockgarn från garnhärvan som när det väl kom hade en röd färg som jag inte gillade.

Då stickade jag något som jag tänkt skulle bli en ny dyna till en bilkudde men som det ibland blir tappade jag lusten och barnbarnen kom inte på besök så ofta att det kändes aktuellt.

När jag sedan stötte på begreppet sockblank kom jag på att jag skulle kunna färga "dynan" och sticka ett par sockar av garnet i alla fall. Precis som det var tänkt från början.
Som väl var hade jag stickat dynan i dubbelt garn precis som det var tänkt för en sockblank.
Tanken är att man stickar två sockor på en gång direkt från det stickade och färgade stycket.

Nu till det jag egentligen vill visa, garnfärgningen:

Jag blandade tre färgblandningar lite på känn och la ut med hjälp av sked på det genomblötta stycket. Jag rullade in det i plast och körde sedan i mikron.
När jag sedan tog ur det ur mikron såg det ut som om det blev lyckat och nu när jag torkat är jag mer än nöjd. Färgen är väldigt lik den som är på mitt Dream in color smooshy-garn i färgen Vino Veritas som jag köpte från USA i julas. Dvs ljuvlig! =DI beskrivningen jag hittat på youtube, där de färgat en sockblank, ångkokar de istället men det fungerade utmärkt att köra i mikron.
Uppdatering! Tanken med sockblank är kanske inte att man själv stickar stycket utan köper ett färdigt men nu fanns det ju av ovan kända anledning ett stycke i min samling.
Det som är bra med just det här sättet att färga och sen sticka sockorna direkt från stycket (utan att repa upp först) är att sockorna blir exakt likadana eftersom färgen färgat båda trådarna lika såklart. Det kan ju annars vara ett problem när man stickar med självrandande/flamfärgat garn.

Färgen jag använt är Zenits yllefärg.

6 kommentarer:

  1. Vad läckert! Är det där med Kool-Aid eller vanlig färg?

    Kram
    /Ewa

    SvaraRadera
  2. Jag fattar inte riktigt - nu känner jag mej lite dum...Är tanken alltså att man stickar ett helt stycke, färgar det, repar upp det igen och stickar sockor? Är det inte enklare att färga bara garnet från början?

    Nu får du förklara :)

    SvaraRadera
  3. en sockblank har jag varit sugen på länge!! Hur länge körde du i micron och vad använder du för färger?

    SvaraRadera
  4. Spännande och vilken härlig effekt du fick på stycket. Blir spännande att se sockorna sen.

    SvaraRadera
  5. Jag fattar inte heller riktigt: först sticka ett stycke, färga det och därefter stickar du sockar, bägge samtidigt? Är stycket stickat med dubbelt garn? Himla rolig idé, det är kul med något helt annorlunda. Kram Mia

    SvaraRadera
  6. Kolla uppdateringen när det gäller att sticka stycket själv eller köpa färdigt!

    SvaraRadera