torsdag 4 februari 2010

En eller två händer?

Jag följer Ulrikas utmaning att sticka tvåfärgsstickning och blev inspirerad att pröva på att sticka med en färg i varje hand. Det är inte det Ulrika gör men hon har fått flera kommentarer om att göra det.
Jag tycker att det går snabbt och smidigt att sticka med båda färgerna över pek- respektive pek- och långfinger på vänster hand men såklart vill jag även testa om det är bättre, snabbare eller helt enkelt enklare att sticka med en tråd i varje hand.

Om du stickar med en tråd i varje hand undrar jag VARFÖR? Är det snabbare eller hur kommer det sig att du gör på det viset?

Här kommer i alla fall en you tubefilm där jag tycker att de visar tydligt hur det går till.



Nu tillbaka till mitt experimenterande.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker också att det går snabbt att sticka med två färger utan att hålla en i varje hand. Men efter en stunds övning så går det faktiskt fortare med en färg i varje hand, och så trasslar det sig inte.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Min främsta anledning att sticka med en färg i varje hand är att det är mycket lättare för mig att få det jämt.
    Detta får ju naturligtvis till följd att det går fortare att få bra resultat.

    Lycka till!
    /Kajsa

    SvaraRadera
  3. Anledningen för mig är helt enkelt att det var så jag lärde mig..och fick äntligen ett bra resultat. Innan när jag stickade med båda i samma hand, blev det ojämnt...trassligt...inte snyggt helt enkelt. Nu när jag stickar med en i varje hand blir det jämnt, snyggt, och jag tycker det är enklare och därför får jag bättre flyt. :-))

    SvaraRadera