torsdag 25 februari 2010

SWAP - min storyboard

Nu har jag gjort en första plan för min vårgarderob. Eftersom "min" vår i Provence är mer som sommar i Sverige kommer jag att blanda in lite sommarklader = vårkläder i Provence.
Jag har valt basfärgerna Denim och Beige. Jag har funderat över vad jag har för tyger hemma i Provence och går efter det eftersom jag dessutom till största delen tänker sy av min tyg-stash/samling.
Till det skrev jag först att jag skulle använda komplementfärgerna brun, dimrosa, petrol, turkos, vitt o ev. plommon. Längre ner skrev jag Sommar-2010 och där är komplementfärgerna korrall, vitt, lila, petrol och svart. Det får visa sig under arbetets gång vilka färger det blir. Jag vill ju att plaggen ska kombineras på så många olika sätt som möjligt och då är det ju bra om tygerna går att kombinera. Men jag återkommer med det när jag valt tygerna.
Jag har gjort en "storyboard" med mina skisser på plagg jag vill sy och med tygbilder jag tagit från min blogg. När jag sen väljer tyger i verkligheten kanske några byts ut.
Varsågoda att titta, Jag ser fram mot era kommentarer!

12 kommentarer:

  1. Hej. Vill bara tala om att jag gjort ett inlägg i min blogg om DIN blogg :-).

    SvaraRadera
  2. Hjälp, vad välorganiserad du är!!
    Kan man få hjälp med planering av garderoben?

    SvaraRadera
  3. Hej jag brukar tittas in till dej, jag kan knappt sticka men tycker det är kul ändå och se alla dina skapelser.
    jag gillar att sy kläder bla, så just nu håller jag på att sy vår och sommar kläder till mej.
    lenashantverk.blogspot.com
    titta in om du vill.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin storyboard du har gjort:) Den ser väldigt välorganiserad ut det ska bli kul att se hur garderoben växer fram:)

    SvaraRadera
  5. Super - sånt gillar jag - det är så inspirerande att se hur andra tänker kring kombinationer, färger, modeller etc. Som basfärg tror jag också att det är rimligt att välja lättkombinerade färger. Svart känns lite för hårt, även om det är en praktisk färg på många sätt (men också opraktisk för mig som har rätt så små barn fortfarande - allt syns på svart). Jag försöker ha brunt och denim som bas, och tycker det är ok om inte allt går att kombinera ihop.
    Jag läser ganska många engelskspråkiga bloggar numera just för inspiration till vuxenkläder och där är ju det här sättet att arbeta betydligt vanligare.
    Jag ser ju att du håller på med samma tunika/klänning som jag (jag har ritat av mönstret igen i stl 36 efter din kommentar på min blogg förresten, viscose/lycra är ju rätt stretchigt och jag avskyr för stora plagg). Och jag har också tänkt mig ett par trekvartslånga byxor, men ännu inte bestämt mönster. Nån kjol (gillade den ofodrade linnekjolen i senaste Ottobre) ska det förhoppningsvis också bli, och så en del trikåtoppar. Kanske skulle jag också försöka mig på en sån snygg storyboard - men jag ritar inte lika bra.

    SvaraRadera
  6. Mycket inspirerande! Får se om jag kan få ihop nåt. Har en hel del luckor i tyger hemma, då jag knappt sytt kläder till mig de senaste 18 åren. Man kan ju presentera funderingrana också...

    SvaraRadera
  7. Så strukturerad du är! Du kan snart utöka kursutbudet i Arles med en kurs i garderobskunskap :)

    SvaraRadera
  8. Så inspirerad jag blir av din storyboard. Har sytt mycket kläder till mig själv tidigare. Under senare år har det inte blivit av, men det kanske är på tiden att komma igång igen. Kommer att följa arbetet med din garderob för att få tips och råd.

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  9. Imponerad! Vilken smart och genomtänkt idé! Jag är nog tyvärr snarare tvärsom, köper först ett tyg som tilltalar, lägger det bland övriga tyger så det får möra till sig, ganska länge. Sen kommer det fram och jag funderar på vad jag ska sy av det... Inte alls så färgkoordinerat men inspirerande för mig. Ska bli skoj att se allt du ska sy! :) Lycka till!

    SvaraRadera
  10. Mina tyger har också legat till sig ganska rejält i tyghyllorna. Kanske tack vare att det finns så mycket så kan jag ändå färgkoordinera. =) Bra va?

    SvaraRadera
  11. Så inspirerande, och fint att titta på :-) Ett papper med beskrivningar uppradade är inte alls lika roliga, får nog också göra en storyboard, eller ett par ;)

    SvaraRadera