tisdag 23 februari 2010

Funderingar om stil

Mina tankar kretsar just nu ganska mycket runt att sy kläder till mig själv och hos Sara med bloggen Ett Tu Tre fick jag tipset om SWAP - Sewing with a plan. I höstas funderade jag ju en del omkring min stil och kom en bit på väg med min garderob. Nu vill jag ta det ett steg längre och med hjälp av bl.a. senaste Ottobre, några äldre nummer och min egen kunskap inom mönsterkonstruktion ska jag försöka hinna med att få till en "vårgarderob". Som väl är kan en hel del stickat ingå eftersom jag verkligen älskar att sticka och har massor med planer inom det området också. 
Har börjat klippa till en tunika ur senaste Ottobre, mod.11. Jag klipper av en omlottklänning jag haft länge och som jag gillar tyget på. Men lite förändring är aldrig fel. Vore verkligen kul att kunna använda den ett tag till men med nytt snitt. 


Hur fungerar då att Sy med en plan

  1. Man börjar med att fundera över vilken sorts kläder man trivs och passar i. Det är ju onödigt att sy något man ändå inte kommer att använda. 
  2. Sedan funderar man över vilka material man vill använda sig av. Det handlar om att få plagg man inte tycker är jobbigt att ta hand om när de väl är sydda. Gillar du inte att stryka kanske du inte skall ha bara plagg i linnetyg.
  3. Nu ska du välja ut två basfärger för din garderob och dessutom några komplementfärger att använda till. Voila så är du klar med den delen. 
  4. Dags att fundera över vilka plagg du behöver. Jag har sett flera olika varianter och här är ett förslag:
Steg 1) Två par byxor, två kjolar, två enfärgade toppar, fyra ytterligare toppar, en enkel jacka/kofta/cardigan.

den här sidan (länk) kan man se garderobsuppbyggnaden i fler steg. 


UPPDATERAT med en länk till en officiell sida med SWAP contest
Här två av valmöjligheterna till en kollektion från den sidan:
Option #1:
6 tops  - t-shirts, shirts, blouses, or camisoles
4 bottoms - jeans, pants, shorts, skirts or kilts.
1 your choice (not an accessory)


Option #2:

2 dresses -single pieces consisting of top and bottom that can be worn alone.
6 tops  - t-shirts, shirts, blouses, or camisoles
2 bottoms - jeans, pants, shorts, skirts or kilts.
1 your choice (not an accessory)

 Jag har börjat planera och skriva ner vad jag vill sy! 

2 kommentarer:

  1. Mina stil-planer brukar sluta med att jag hittar en färgsprakande "outsider" som krossar alla planer.
    Jag är en mästare på att köpa kläder som inte passar till ett endaste plagg i min garderob. =)
    Kul att du kommer på fredag.
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Bra tips! Fin vinterbild! Hej!

    SvaraRadera