tisdag 5 januari 2010

Avmaskat

Är inne i en härligt kreativ period och både startar, slutför och har roliga stickningar på gång. Det senaste som är avslutat är mössa och halsduk till mannen. Även i Provence är det vinter med kallare dagar än vi är vana vid. Det är runt 4-5 grader på dagarna och när det blåser känns det faktiskt riktigt kyligt även om jag vet att det i Sverige låter som ett hån mot era -15, -20 eller kanske tom. ner mot -30 grader kallt.
Nåja, mannen behövde i alla fall en mössa tyckte jag och satte igång. Jag inspirerades både av Dödergöks och Tant Koftas mössor till sina män.
Mössan var snabbstickad och känns väldigt skön. Två delar av Camilla Läckbergs tvserie på svt-play och den blev klar. Förutom avmaskningen och blockningen förstås.
Jag stickade med en tråd silke-tweed och en tråd marinblått Visjö. Stickor 4 till kanske fem varv i början och sen stickor fem. Började med strumpstickor men övergick till rundsticka eftersom det är såå mycket smidigare.
Efter mössan var klar tog jag fram min handstickningsmaskin och stickade en rak slätstickad halsduk av garnet som var kvar. Det marinblå Visjö-garnet räckte inte så långt men jag hade även svart i samma kvalitet så jag dubblade silke-tweeden med det svarta i stället och stickade klart.
Jag tror att jag ska virka runt kanterna så att den inte rullar sig för mycket men först ska vi se om det behövs eller inte.

2 kommentarer:

  1. mmm han är den finaste. <3
    Snart kan ni väl komma o hälsa på oss? Det vore trevligt. /Efwa

    SvaraRadera