söndag 24 januari 2010

Lev enklare

Har läst i boken Lev enklare av Gisela Linde nu på morgonen och när jag läste kapitlet om konsumtion kom jag på att jag blivit ganska bra på att tänka till innan jag köper något. Om det är så att jag någon gång går i en affär och hittar något jag gärna vill ha brukar jag ändå fundera på om jag verkligen behöver den. Oftast lägger jag tillbaka den eftersom de flesta saker är onödiga.
I boken fanns det ett tips om att pröva att inte köpa några kläder på ett halvår och det tror jag inte är så svårt. Jag köper ytterst lite kläder eftersom jag syr istället. Jag har inte heller en stor garderob utan använder det jag har i olika kombinationer och för det mesta är jag nöjd med det. Visst behöver jag lite fler koftor och tröjor för att kunna variera ännu mer men jag är på gång och tänker fylla på mitt koft/tröjlager under året. Med garn ur samlingarna förstås.

När jag letade lite info om köpstopp stötte jag på Ankis blogg om köpstopp där hon även skrev om utmaningen att göra sig av med 10 saker i veckan och då blev jag påmind om att Britt startade något sådant och så var det såklart. Man ska alltså rensa ut 10 saker i veckan, fota dem och lägga ut dem på bloggen.
Det ska jag se om jag kan göra. Intressant att se om jag även kan göra det i Provence. Det känns inte som om jag har så mycket onödigt där. Men vi får se, annars får det väl bli när jag kommer till Sverige.
Inspiration till utmaningen finns bl.a. hos Simple Organized Life, Britt, Anki och Ulrika Gabriel vars rensa-i-röran-utmaning jag varit med i tidigare.
Men den här gången blir det 10 saker. Nu är det dags!

Mer inspiration för förändringar:

1 kommentar:

  1. Bra där, jag rensar och säljer p blocket och allt har gått åt faktiskt...det skänns kanon, så att det inte bara blir skräp...

    SvaraRadera