måndag 25 januari 2010

Färgglädje

Garnet jag fick är avklippt på mitten av härvorna så jag har meterlånga bitar och när jag funderade på hur jag skulle lösa det kom jag på att Anne med bloggen Hverken fugl eller fisk började sticka en sjal , Mongolia, för nåt år sedan där de två olika grundfärgerna bestod av många olika bitar. Alltså började jag googla för att hitta hennes inlägg och det gjorde jag såklart.
En sak som jag kommer ihåg var att jag fick ett så bra tips att använda när man sammanfogar garnet. Oftast blöter jag ullgarnet med munnen och gnuggar skarven mellan händerna för att sammanfoga men Anne hade en skål med såpvatten/sæbevand bredvid för att kunna häfta ihop ändarna när de kom fram.
Garnet nystas alltså utan att sammanfoga och så gör man det när man kommer till ändarna.
Kolla på Ravelry hur hennes sjal ser ut. [all fet text är länkar]
Jag har alltså börjat nysta garn i nyanser jag vill använda till ett par vantar. Jag valde först blått och olika rödorange nyanser men kom på att jag nog behöver lite till och då blev det grönt. Jag tar en tråd från varje nyans, nystar upp det och håller på tills jag nystat allt i en färggrupp.
Det ska bli spännande att teststicka sedan men det får bli när jag kommer hem till Provence. Då börjar uppvärmningen inför OS.
Nedan är ytterligare en combo som kanske blir halvvantar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar